Definicja marketingu bezpośredniego.
Jak sama nazwa wskazuje marketing bezpośredni to wszelkie działania zmierzające do promowania produktu, marki, usługi w celu zwiększenia jej sprzedaży lub rozpoczęcia sprzedaży skierowane bezpośrednio do odpowiedniego odbiorcy lub grupy odbiorców, często w kontakcie indywidualnym, aby można było otrzymać odpowiedź. Dzięki temu marketingowi konsument mający informacje o danym produkcie może dokonać zakupu z pominięciem bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Mając już informacje może kupić coś zamawiając przez internet lub telefon. W celu aby marketing bezpośredni mógł funkcjonować są potrzebne bazy danych potencjalnych klientów, które muszą zawierać odpowiednie informacje pomagające wybrać osoby, które mogą być zainteresowane kupnem danego produktu.
Formy marketingu bezpośredniego.
1. marketing internetowy- polega na tym, że firmy wykorzystują internet do prezentacji swoich produktów oraz oferują kontakt przez pocztę internetową z klientami.W internecie mogą oni dostarczać informacji o produktach i usługach przy ograniczeniu kosztów na prowadzenie sklepu.
2. sprzedaż wysyłkowa- polega na dostarczaniu katalogów, ulotek dostarczanych do odpowiedniej grupy odbiorców, którzy są zainteresowani zakupem danego produktu lub usługi. Grupa odbiorców jest starannie dobrana i dopasowana do określonego produktu. Ta forma również ogranicza koszty związane z prowadzeniem tradycyjnego punktu sprzedaży.
3. telemarketing- polega na bezpośrednim kontakcie klienta z telemarketerem, który poprzez wykorzystanie telefonu oferuje konsumentowi dane produkty lub usługi a w reakcji zwrotnej konsument może złożyć zamówienie. Grupy odbiorców, do której dzwonią pracownicy firm są starannie dobrane.
4. marketing telewizyjny- polega na wykorzystaniu telewizji np. w oddzielnych programach, lub reklamach w których prezentuje się dany produkt a konsument ma możliwość za pośrednictwem np. telefonu zadzwonić i zamówić dany produkt.
5. sprzedaż w domu klienta- polega na prezentacji przez pracowników danej firmy produktu i na możliwości bezpośredniego zakupu go przez konsumenta.